نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3152
-
الف
+

آی فیلم 2 دریچه ای برای نشان دادن مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان

هیات رسانه یی افغانستانی از معاونیت برون مزری صدا و سیمای ایران بازدید کردند.

«محمدعبدالله» رییس اجرایی اتحادیه رادیو و تلویزیون های افغانستان در گفت و گو با خبرنگاران آی فیلم2 بر همکاری دوجانبه دو ملت ایران و افغانستان برای تعمیق و تحکیم روابط تاکید کرد.

به گزارش آی فیلم 2 ، «محمد عبدالله» رییس اجرایی اتحادیه رادیو و تلویزیون های افغانستان به همراه «محمد فهیم دشتی» رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان و جمعی از اهالی رسانه این کشور از معاونیت برون مرزی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران بازدید کردند.

«محمد عبدالله» رییس اجرایی اتحادیه رادیو و تلویزیون افغانستان در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم 2 درپیوند با دیدگاه مردم افغانستان در خصوص فلم و سریال های ایرانی گفت :«من با توجه به سن و سالی که دارم نظر نسل خودم را می گویم.

بدون شک به خاطر داشتن زبان و فرهنگ مشترک ، سریال های ایرانی در افغانستان بیننده بسیار زیادی دارد.

به طور مثال می توانیم سریال «یوسف پیامبر» را نام ببریم که بلااستثنا مردم افغانستان تکرار این سریال را در هر ماه رمضان می بینند و فلم ها و سریال های نشر شده از صدا و سیمای ایران در میان مردم افغانستان جایگاه خاص خود را دارد.

«محمد عبدالله» در مصاحبه با آی فیلم 2 سطح کیفیت شبکه های تلویزیونی و رادیویی سازمان صدا و سیمای ایران را از لحاظ کیفیت نشراتی ، تهیه خبر و همچنان از لحاظ تخنیکی پیشتاز شمرد.

وی ضمن ابراز امیدواری برای داشتن روابطی متداوم و تاثیر فوق العاده همکاری رسانه های ایران و افغانستان در تعمیق روابط بین دو کشور می گوید با وضعیتی که من در میان مسئولین دولتی مرتبط به رسانه دیدم این فضا می تواند تاثیرات بسیار مثبتی را بالای روابط دو دولت داشته باشد.

رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان گفت: بدون شک روابط بین ملت های ایران و افغانستان چه رسانه باشد یا نباشد به خاطر فضای تاریخی و جغرافیایی که دارند بسیار عمیق است.

عبدالله در ادامه اظهارات خود می گوید اگر رسانه های ایران بخواهند این فضا را تنظیم و تحکیم کنند می توانند روابط را به مراتب بیشتر و خوب تر از آن چه که هست بسازند و من امیدوار هستم اگر این روابط به همین شکل دوام داشته باشد ، توقع ما بر آورده خواهد شد.

«محمد عبدالله» رییس اتحادیه رادیو و تلویزیون های افغانستان در ادامه گفت و گو با خبرنگار آی فیلم 2 ضمن ابراز رضایتمندی درباره آغاز به کار و نشرات این کانال تلویزیونی گفت:ما امیدواری داریم و بسیار خوشبین هستیم ، اگر با همین وضعیت پیش برود ، برآیند بسیار خوبی خواهد داشت.

در ادامه او درباره همکاری دوجانبه ایران و افغانستان اظهار داشت: یکی از همکاری هایی که می توان انجام داد این است که رسانه های ایران کمک مسلکی در عرصه آموزش و پرورش  به خصوص آموزش حرفوی برای ژونالیسیت های افغانستان داشته باشند که البته وعده هایی هم در این عرصه داده شد.

وی خاطر نشان کرد :«اتحادیه رادیو و تلویزیون های افغانستان من حیث نهادی است که بین تلویزیون ها کار می کند و این نیازمندی را نسبت به دیگران بیشتر دارد که از چنین کمک هایی مستفید شود.»

«محمد فهیم دشتی» رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم 2 با اشاره به این که در چند سال اخیر فلم و سریال های خارجی در افغانستان طرفداران زیادی پیدا کرده، درباره جایگاه فلم و سریال های ایرانی در بین مردم افغانستان گفت: سریال های ایرانی در بین مردم افغانستان مخاطبان خاص خودش را دارد و تردیدی نیست که علاقمندان بسیار زیادی هم دارد.

رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان با اشاره به عدم وجود شناخت رسانه ای دو کشور از یکدیگر می گوید ما با هدف ایجاد رابطه و شناخت بیشتر به جمهوری اسلامی ایران آمده ایم .

وی در همین رابطه افزود : «ما به این نیاز داریم که برای ایجاد شناخت بیشتر ، دید و بازید ها بیشتر شود تا بر مبنای همین شناخت بتوانیم کارهایی در راستای منافع ملی هر دو ملت انجام دهیم.»

آقای دشتی در میان سفرهایی که به کشورهای دیگر داشته ، کشور ایران را از لحاظ کار رسانه ای بسیار پیشرفته می داند و می گوید ایران در منطقه یکی از کشورهایی است که بیشترین و بهترین امکانات و ساختار ها را برای کار رسانه ای دارد.

وی افزود :« ما می توانیم از این تجربه و ظرفیت برای تقویت ظرفیت رسانه ها و خبرنگاران در افغانستان استفاده کنیم.»

رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان با توجه به استقبال مردم افغانستان از نشرات کانال تلویزیونی آی فیلم2 گفت: «من از کسانی هستم که آی فیلم را تماشا می کنم و این برای من به دو دلیل بسیار خوشایند است، این که گاهی وقت ها فلم ها و سریال هایی نشر می شود که برای سال های بسیار قبل است و ما را به یاد خاطرات آن دوران می برد و دلیل دوم این است که فلم و سریال هایی که به تازگی تولید و نشر می شود ما را با سینمای ایران آشنا می سازد.

دشتی درپیوند با برنامه پنجره آی فیلم که از کانال تلویزیونی آی فیلم 2 نشر می شود، گفت: این برنامه می تواند نکات فرهنگی و رواج ها و عنعنات مشترک دو ملت را نشان دهد و قطعا علاقمندان خاصی خواهد داشت.

رئیس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان در پایان داشتن زبان، تاریخ و فرهنگ مشترک بین ایران و افغانستان را یک امتیاز برشمرد.

مصاحبه کننده:مرجان حیدری

نظر شما
ارسال نظر